آلامتو<=ایلام=>

اماکن گردشگری ، تفریحی ،مذهبی، صنایع دستی ، غذاهای محلی و... استان ایلام

آلامتو<=ایلام=>

اماکن گردشگری ، تفریحی ،مذهبی، صنایع دستی ، غذاهای محلی و... استان ایلام

مشخصات بلاگ
آلامتو<=ایلام=>

سلام خدمت بازدیدکنندگان وبلاگ امیدوارم لحظات خوشی در این وب داشته باشید.
بنده سعی دارم تا حدودی اطلاعات شما را در مورد مکان های گردشگری و زیبای استان ایلام در اختیار شما قرار بدهم

بایگانی

شهرستان ها ، بخش ها و روستاهای استان ایلام

يكشنبه, ۳ اسفند ۱۳۹۳، ۰۷:۲۰ ق.ظ
آبدانان

شهرستان آبدانان یکی از شهرستان های استان ایلام است که مرکز این شهرستان شهر آبدانان است. این شهرستان در جنوب شرقی استان قرار گرفته و با شهرستان های دهلران و دره شهر و نیز اندیمشک استان خوزستان و پلدختر استان لرستان همسایه است. بنابر اطلاعات مرکز آمار ایران، مساحت شهرستان آبدانان در سال 1390 برابر با 2385 کیلومترمربع است. گویش مردم آبدانان شاخه ایی از کردی جنوبی معروف به کردی پشتکوهی جنوبی یا گویش ایل کرد می باشد. سایر گویش های رایج در شهرستان آبدانان لری و لکی می باشد. از خصوصیات جامعه شناسی مردم این منطقه باید به چند زبانه بودن مردم شهرستان اشاره کرد که قریب به اتفاق به چند گویش کردی و لری و لکی تسلط دارند. بنابر سرشماری سال 1390 جمعیت این شهرستان 46977 نفر بوده است.

بخش ها: کلات- مرکزی آبدانان- سراب باغ

شهرها: آبدانان- سراب باغ- مورموری

دهستان ها: سراب باغ- آب انار- جابر انصار- چم کبود- ماسبی- مورموری
ادامه متن در ادامه مطلب...

ایلام

شهرستان ایلام با مساحت 2165 کیلومترمربع از شهرستان های استان ایلام است و مرکز این شهرستان شهر ایلام می باشد که مرکز استان نیز است. این شهرستان در شمال غربی استان قرار گرفته و با شهرستان های ایوان، شیروان و چرداول، دره شهر و نیز مهران همسایه است. شهرستان ایلام از غرب به کشور عراق محدود می شود.  بنابر سرشماری سال 1390 جمعیت این شهرستان 213579 نفر بوده است.

بخش ها: چوار- مرکزی ایلام

شهرها: ایلام- چوار

دهستان ها: ارکوازی- بولی- ده پائین- میش خاص

ایوان

شهرستان ایوان در شمال ایلام و در فاصله 761 کیلومتری تهران واقع شده و آب و هوای معتدل کوهستانی دارد. بنابر اطلاعات مرکز آمار ایران در سال 1390، مساحت این شهرستان 903 کیلومترمربع می باشد. ایوان از شهرستان های جدید استان ایلام است که استعداد بالقوه فراوان کشاورزی و دامداری آن معروف است. زیبایی های طبیعت این منطقه بسیار چشمگیر و آثار باستانی آن نیز جالب توجه است. بنابر سرشماری سال 1390 جمعیت این شهرستان 48833 نفر بوده است.

بخش ها: زرنه- مرکزی ایوان

شهرها: ایوان- زرنه

دهستان ها: زرنه- سراب- کلان- نبوت

دره شهر

شهرستان دره شهر یکی از شهرستان های استان ایلام است که مرکز آن شهر دره شهر می باشد. این شهرستان در شرق استان قرار گرفته و به جز شهرستان ایوان با دیگر شهرستان های این استان مرز مشترک دارد. شهرستان دره شهر از شرق به استان لرستان محدود است و گویش مردمان آن لری و لکی است. بنابر اطلاعات مرکز آمار ایران، مساحت شهرستان دره شهر در سال 1390، 1480 کیلومترمربع است. بنابر سرشماری سال 1390 جمعیت این شهرستان 59551 نفر بوده است.

بخش ها: مرکزی دره شهر- بدره- ماژین

شهرها: بدره- دره شهر- ماژین

دهستان ها: ماژین- ارمو- دوستان- زرین دشت- کولکنی- هندمینی

دهلران

شهرستان دهلران در جنوب ایلام و در فاصله 910 کیلومتری تهران واقع شده است. بنابر اطلاعات مرکز آمار ایران در سال 1390، مساحت شهرستان 6817 کیلومترمربع است. دهلران آب و هوای بیابانی و نیمه بیابانی «گرم و خشک» دارد. دهلران به لحاظ موقعیت جغرافیایی از مناطق مهم استان ایلام است و همین موقعیت جغرافیایی نیز باعث آسیب های مکرر آن در طول تاریخ شده است. بنابر سرشماری سال 1390 جمعیت این شهرستان 66399 نفر بوده است.

بخش ها: موسیان- مرکزی دهلران- زرین آباد

شهرها: پهله- دهلران- موسیان- میمه

دهستان ها: ابوغویر- اناران- دشت عباس- سید ابراهیم- سید ناصر الدین- نهر عنبر

شیروان و چرداول

شهرستان شیروان و چرداول در شمال شرقی ایلام و در فاصله 737 کیلومتری تهران واقع شده است. این شهرستان آب و هوای معتدل کوهستانی دارد و از کانون های تاریخی استان ایلام است. بنابر اطلاعات مرکز آمار ایران، مساحت شهرستان در سال 1390، 2224 کیلومترمربع است. شیروان قدیمی شهری در شمال رودخانه سیمره بود که آثار ویرانه های آن با مصالح سنگ و گچ متعلق به دوره ساسانیان به جامانده است. بنابر سرشماری سال 1390 جمعیت این شهرستان 72167 نفر بوده است.

بخش ها: مرکزی- هلیلان- شیروان

شهرها: آسمان آباد- توحید- سرابله- لومار

دهستان ها: آسمان آباد- بیجنوند- زردلان- زنگوان- شباب- کارزان- لومار- هلیلان

ملکشاهی

شهرستان ملکشاهی یکی از شهرستان های استان ایلام است که مرکز این شهرستان شهر ارکواز می باشد. بنابر اطلاعات مرکز آمار ایران، مساحت شهرستان در سال 1390، 1608 کیلومترمربع بوده است. مردم این شهرستان عموما شیعه دوازده امامی هستند که به گویش کردی فیلی سخن می گویند. مردم این شهرستان از ایل ملکشاهی هستند. شغل مردم این شهرستان دامپروری و کشاورزی است و این شهرستان از نظر ورزشی و اجتماعی و اقتصادی در استان ایلام نقش تعیین کننده ای دارد. این منطقه در سال 1385 به یک شهرستان از شهرهای استان ایلام تبدیل شد. بنابر سرشماری سال 1390 جمعیت این شهرستان 22587 نفر بوده است.

بخش ها: مرکزی ارکواز- گچی

شهرها: ارکواز- دلگشا- مهر

دهستان ها: گچی- چمزی- شوهان- کبیرکوه

مهران

شهرستان مهران، از شهرستان های استان ایلام در مرز ایران و عراق است. مرکز این شهرستان شهر مهران است. این شهرستان دارای سه بخش و پنج دهستان است. جمعیت این شهر در سال 1386 حدود 13700 نفر بوده است. نژاد مردم مهران کرد فیلی و زبان آن ها کردی است. از دیگر اقوام حاشیه مهران می توان از ایل شوهان نام برد. شغل غالب مردم آن کشاورزی است و محصول کشت بسیار کشاورزان گندم می باشد. بنابر سرشماری سال 1390 جمعیت این شهرستان 27506 نفر بوده است.

بخش ها: مرکزی مهران- صالح آباد

شهر: صالح آباد- مهران

دهستان ها: محسن آب- هجداندشت

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی